Choď na obsah Choď na menu

Informácie pre rodičov:

Tu je pár krokov, ktoré Vášmu dieťaťu uľahčia adaptáciu na MŠ: 

  • navštíviť MŠ spolu – rodič a dieťa
  • nestrašiť dieťa materskou školou
  • pripravovať dieťa doma na vstup do materskej školy–rozprávať sa o tom, čo tam bude
  • oboznámiť dieťa s prostredím
  • adaptácia na nové prostredie

 

Čo by malo dieťa pred nástupom do MŠ vedieť?

  • mať osvojené základné hygienické návyky  – umývať sa, používať WC, čiastočne sa obliekať a vyzliekať, obúvať, jesť, bez cumlíka a dojčenskej fľaše
  • rodičia by mali u dieťaťa rozvíjať samostatnosť
  • dieťa nemusí vedieť všetko urobiť samé, ale pri obliekaní sa správa aktívne a pani učiteľka mu “len” zapne bundičku, zaviaže šnúrky a pod.

 

Aký je vhodný vek vstupu do MŠ ?

  • Vhodný vek vstupu do MŠ je individuálny - optimálne keď má dieťa 3 roky.
  • Deti, ktoré vstupujú do MŠ mladšie ako trojročné, sú náchylnejšie na ochorenia a častejšie ostávajú doma.
  • Na druhej strane staršie deti (staršie ako 4 roky) sa už horšie adaptujú na kolektív, nechcú odchádzať z domu od rodičov a ráno sú plačlivé.

 

Prečo deti plačú, keď ich rodičia odprevádzajú do materskej školy?

  • ovplyvňujú to rôzne faktory, napr. silná citová väzba na matku,
  • dieťa je ešte závislé na dospelých,
  • dieťa si ešte nevytvorilo dostatočnú väzbu na učiteľku alebo iné deti,
  • dieťa v MŠ nechce spať, alebo jesť,
  • nemá kamarátov, alebo sa mu deti posmievajú,
  • nepáči sa mu pani učiteľka.

 

Ako pomôcť dieťaťu prekonať plač pri odchádzaní do MŠ?

  • pomôžeme mu prekonať vstup tým, že ideme s ním
  • uvedomíme si, že každé dieťa je iné a hľadáme, čo u toho nášho dieťaťa spôsobuje jeho nespokojnosť s MŠ
  • vhodná je postupná adaptácia, spolupráca rodiny a školy
  • treba si zvyknúť – každý potrebuje iný čas
  • dovoliť dieťaťu priniesť si obľúbenú hračku
  • rozprávať sa s ním o materskej škole – ak plače pýtať sa na vysvetlenie (počúvame dieťa, nenavrhujeme mu možné dôvody plaču)

 

Ako sa zmení život a osobnosť dieťaťa ?

  • Deti sa príchodom do materskej školy dostávajú do nového sociálneho prostredia s rozmanitými sociálnymi vzťahmi a menia svoj spôsob života.
  • Riaditeľ vytvorí podmienky na dochádzku dieťaťa, pričom s rodičom dohodne dĺžku pobytu dieťaťa v materskej škole.
  • Predškolské zariadenia zabezpečujú výchovu a vzdelávanie detí v predškolskom veku od dvoch do šesť rokov.
  • Dopĺňajú rodinnú výchovu o výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa.
  • Materská škola teda nadväzuje na rodinnú výchovu, dopĺňa ju a obohacuje o podnety, ktoré rodina svojimi špecifickými funkciami nedokáže zabezpečiť. Ide o prvú školu, ktorú dieťa absolvuje.
  • Súčasťou predškolskej výchovy je aj príprava dieťaťa na povinnú školskú dochádzku.
  • Dieťa by malo dosiahnuť takú fyzickú, psychickú a celkovú úroveň rozvoja osobnosti, aby bolo schopné ľahkej adaptácie v školskom prostredí a dokázalo zvládnuť požiadavky 1. ročníka základnej školy.
  • Zákonom zatiaľ nebola akceptovaná požiadavka praxe zaviesť povinnú školskú dochádzku do dĺžku pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení.
  • Predškolské zariadenia nie sú sociálnymi ustanovizňami poskytujúcimi len opateru a dozor, ale sú výchovno-vzdelávacími zariadeniami..
  • Základným pedagogickým dokumentom v materských školách je Program výchovy a vzdelávania schválený Ministerstvom školstva.
  • Najdôležitejšími vývinovými úspechmi predškolského veku sú osvojenie reči /okolo druhého a tretieho roku veku, pričom čistá výslovnosť sa dosahuje individuálne aj neskôr / a socializácia dieťaťa, ktorá sa završuje dosiahnutím sociálnej spôsobilosti dieťaťa, ako jednej zo zložiek školskej zrelosti alebo pripravenosti.
  • Súčasné skúsenosti potvrdzujú, že deti prichádzajúce do základnej školy z rodinného prostredia dosahujú v školskej pripravenosti nižšiu úroveň, najmä v sociálnej spôsobilosti, oproti deťom s dlhodobou pravidelnou dochádzkou.
  • Celkový efekt má pravidelná dlhodobá dochádzka do MŠ.
  • Emocionálna inteligencia sa najvýraznejšie nadobúda práve v predškolskom veku.
  • Napríklad dieťa živo reaguje na konflikty medzi rodičmi, na vzťahy medzi súrodencami, rovesníkmi alebo dospelými osobami. V skutočnosti nedokáže ešte veľa vecí slovne vyjadriť, tieto však vplývajú na jeho celkový citový postoj voči ľuďom a svetu. Odborníci sa zhodujú v názore, že práve v  tomto vývinovom období majú svoj pôvod počiatky rozličných porúch a neuróz.
  • Deti v materskej škole nadobúdajú nové príležitosti na sebazdokonaľovanie v rôznych doposiaľ neznámych oblastiach.
  • V materskej škole sa uplatňuje princíp aktivity dieťaťa, v ktorej dominuje hra ako dominantný prostriedok rozvoja osobnosti dieťaťa.
  • Hra je prirodzená činnosť detí. Pre zdravý vývin je rovnako dôležitá ako výživa a spánok.
  • Hrou sa deti učia a zároveň im poskytuje zábavu a radosť. Preto aj v MŠ sa hráme, hoci sa učíme.
  • V predškolskom veku sa u dieťaťa utvárajú základy jazykovej správnosti a kultúry reči.
  • V tomto období sú najpriaznivejšie predpoklady zvládnuť jazyk.
  • Jazykový a rečový prejav detí pozitívne ovplyvňuje celková podnetnosť prostredia.
  • Deti v predškolskom veku majú príležitosť počuť a osvojiť si slangové vyjadrenia.
  • Plnohodnotná reč má veľký význam pri úspešnom začlenení dieťaťa hlavne do základnej školy

 

 

Komentáre

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.